Eficientizarea departamentelor de HR, esențială în perioadă de criză economică

Într-un context de criză economică, inflație galopantă, costuri cu energia la care abia mai putem să mai facem față, nevoia de revizuire a cheltuielilor în general a intrat deja în atenția tuturor, fie oameni, fie companii.

Dacă nu suntem foarte atenți în această perioadă și dacă nu ne pregătim cu diligență pentru ce va urma, riscăm să avem mari probleme financiare la care unii dintre noi nu vor putea face față.

In acest sens, eficientizarea proceselor și a tuturor activităților într-o companie, de altfel, este absolut necesară pentru a putea rezista pe piață în perioada aceasta.

La fel este valabil și în cazul departamentelor de HR. Acestea au sarcina dificilă de a atrage talentele potrivite, la costuri cât mai mici și cu minim de efort.

Iată, așadar, care sunt principalele abordări pe care trebuie să le aibă un departament de HR, astfel încât să reușească să gestioneze cu succes procesele de recrutare și retenție a talentelor de top, într-un context de piață dificil.   

 

P.S. În caz că vă întrebați de ce își dă cu părerea o companie de consultanță în PR și marketing pe un asemenea subiect, ei bine, pentru că suntem implicați în varii proiecte de employer branding alături de clienții noștri, dar și pentru că suntem genul de companie atentă la trendurile pieței și ne place mult să transferăm mai departe din informațiile care pot fi utile și altora.

 

1.     Digitalizarea și automatizarea sunt un ,,must”

După doi ani de muncă în sistem remote, în anul 2022, digitalizarea este deja o realitate, care a atins aproape toate aspectele managementului resurselor umane. Iar în viitorul apropiat, soluțiile avansate de tehnologie HR vor continua să schimbe semnificativ dinamica locului de muncă prin automatizare.

Astfel, realizarea unor sarcini monotone, precum parcurgerea CV-urilor, crearea de rapoarte, informarea angajaților și multe altele au fost reduse din atribuțiile departamentului de HR. Companiile trebuie săinvestească tot mai mult în sisteme automatizate de salarizare și în diverse programe moderne, pentru ca personalul de HR să se focuseze pe mulțumirea angajaților și pe crearea unui mediu satisfăcător pentru aceștia.

Mai mult decât atât, un software de resurse umane all-in-one bazat pe cloud nu mai este ,,nice to have”, ci mai degrabă un ,,must have” pentru eficientizarea timpului și fluidizarea proceselor.

Angajații în HR se vor putea concentra, astfel, pe învățarea unei singure aplicații de bază pentru managementul angajaților, folosind aplicații integrate cu o singură vizualizare, în loc să învețe numeroase platforme de software noi. Deținerea unui site central pentru comunicarea cu angajații reduce lacunele de comunicare și pierderea de informații.

 

2.     Creșterea vitezei de recrutare

Se întâmplă destul de des ca un specialist în HR să primească un refuz din partea unui candidat potrivit, care a acceptat un alt rol, pentru că a durat prea mult timp să primească oferta.

Într-o piață competitivă, capacitatea de a trece rapid candidații prin procesul de recrutare poate face diferența dintre a primi un răspuns negativ sau pozitiv din partea unui candidat, care pare a fi perfect pentru poziția deschisă.

Nu numai că viteza oferă un avantaj în fața altor companii pentru a câștiga talentele de top, ci rapiditatea este pur și simplu ceea ce candidatul de astăzi este obișnuit să primescă în era vitezei. O companie care nu are o astfel de capacitate, poate fi văzută ca neadaptată prezentului, ceea ce este un mare minus pentru atragerea oricărui angajat.

E nevoie ca departamentele de HR să dispună de toate instrumentele necesare pentru a reacționa în timp real. Și este imperios un proces de recrutare bine pus la punct, fără să fie necesare aprobări din mai multe direcții pentru luarea deciziilor finale.

 

3.     Eficientizarea procesului de onboarding

Multe companii au fost forțate, pentru prima dată, în 2020, să angajeze oameni fără a-i întâlni vreodată în persoană și, deși acum suntem mult mai încrezători și familiarizați cu întâlnirile online și apelurile video, crearea unui spirit de echipă pozitiv este încă o provocare atunci când este limitat de spațiile virtuale. Este esențial felul în care un angajat nou este perceput de colegi - pentru un boost de încredere de la început.

De aceea, departamentele de HR din întreaga lume vor face din crearea unei experiențe pozitive de onboarding una dintre prioritățile lor cele mai mari în acest an.

Aceasta include lansarea de programe de mentorat, organizarea mai multor evenimente hibride de socializare, identificarea modelelor eficiente de feedback, prezentarea colegilor prin video-uri interesante.

Cercetările efectuate de Glassdoor au descoperit că un proces eficient de integrare poate îmbunătăți retenția angajaților cu până la 82%.

4.    Analiza datelor și ascultarea activă

Pe măsură ce forța de muncă evoluează, departamentele de HR folosesc din ce în ce mai mult datele și analiza datelor, ca parte a procesului lor de luare a deciziilor. 

Departamentele de resurse umane trebuie să se îndepărteze de intuiție și să îmbrățișeze datele pentru a lua decizii informate și încrezătoare.

HR trebuie să fie o sursă vitală de generare de valoare și, prin urmare, trebuie să fie instruite în analiză și strategie. Cu cât mai multe organizații țin evidența unor valori precum rata de rotație, absenteismul, rata de angajare, diversitatea fondului de candidați, rata de acceptare a angajaților și nu numai, cu atât își pot pune mai bine în strategie nevoile de personal și pot descoperi soluții la problemele dificile care apar uneori neprevăzut – cum a fost pandemia de COVID-19.

Managerii de resurse umane vor continua să fie conduși din ce în ce mai mult de big data, de la planuri de marketing personalizate la date în timp real pentru a monitoriza și a se adapta la tendințele în evoluție. Ca atare, HR va trebui să adopte o abordare mai asemănătoare cu marketingul, personalizându-și comunicarea și politicile pentru a realiza acest lucru.

 

5.     Adoptarea practicilor de securitate cibernetică pentru un mediu de lucru sigur

Cu miliarde de dispozitive conectate la internet și care conțin date sensibile, securitatea cibernetică a devenit un subiect fierbinte, nu numai pentru companii, IT și HR, ci pentru fiecare persoană în parte. Angajații trebuie să învețe cum să securizeze nu numai datele sensibile ale companiei, ci și propriile lor date personale - informații de identificare personală, informații despre sănătate, date bancare, proprietate intelectuală.

Companiile au fost martore unor noi provocări de securitate cibernetică, mai ales de la implementarea modelului de lucru la distanță. În ultimii ani, a existat o creștere alarmantă a amenințărilor cibernetice, phishingul și programele malware fiind cele mai frecvente amenințări.

Alături de echipe de IT specializate, echipele de HR trebuie să se asigure că angajații sunt instruiți corespunzător să se ferească de posibile atacuri ce ar putea dăuna companiei sau chiar lor personal.

Complexitatea și amploarea obiectivelor de afaceri în 2022 determină companiile să fie din ce în ce mai flexible și să adopte soluții unice de management al capitalului uman, pentru a ține pasul cu așteptările și realitățile forței de muncă.