Top 3 tendințe în industria de media din România

O creștere spectaculoasă a canalelor digitale și o explozie de noi advertiseri se constată în piață, pe categorii care sunt relaționate cu serviciile digitale. 

Tot mai mulți specialiști apreciază că ecosistemul media din România s-a adaptat foarte repede la provocările pe care carantina și restricțiile le-au adus și a folosit la maxim oportunitățile pe care această criză le-a deschis. 

Acest lucru va determina și apariția de noi oportunități pentru industria comunicării din România.

Media clasică versus social media

2020 a fost primul an în care audiențele TV au crescut cu 3% în rândul targetului 18-54 ani, din mediul urban. A fost un lucru firesc în contextul restricțiilor de mișcare și a închiderii restaurantelor sau localurilor, precum și a altor măsuri generate de pandemia de coronavirus. 

Raportul Media FactBook realizat de Initiative arată că un număr mai mare de telespectatori cu educație medie și înaltă au urmărit programe TV anul trecut (+3.1pp), iar din rândul acestora, publicul feminin este mai însemnat (+1.1pp). De asemenea, se observă o mutare a audiențelor către intervalul „off prime time” și o creștere a timpului de vizionare cu 6%, comparativ cu 2020.

Pe de altă parte, bugetele de media digitală au crescut cu 6% în 2020, față de 2019, principalii beneficiari fiind Google, Facebook și Programmatic.

Creșteri spectaculoase ale industriei de media în ansamblul ei

Industria de media şi divertisment din România are o creștere estimată la 8% în 2021 comparativ cu 2020, la o valoare de circa 2,70 miliarde euro, peste nivelul înregistrat în 2019 când piaţa a atins valoarea de 2,53 miliarde euro, notează cea de-a 22-a ediţie a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2021-2025 (GEMO).

Estimările arată, de asemenea, că industria va continua să crească până în 2025, cu o rată medie anuală de 7,68%.

Raportat la nivel regional, România a înregistrat în 2020 cea mai mică scădere a industriei de media şi divertisment dintre ţările din Europa Centrală şi de Est incluse în raport. Spre exemplu, Ungaria a înregistrat o scădere de 6,03%, Polonia de 5,92% şi Cehia de 4,94%.

Publicitatea pe internet, creștere națională rapidă

România are cea mai mică piaţă de publicitate pe internet din Europa Centrală şi de Est, dar cu cea mai rapidă creştere. Sectorul a urcat cu 8,33%, la 106 milioane euro, în 2020. Acest segment este estimat că a crescut cu 11,78% anul trecut, la 118 milioane euro, conform raportului PwC.

În același timp, veniturile din publicitatea TV au crescut anul trecut cu peste 2%, la 312 milioane euro, iar în 2021 sunt estimate să ajungă la 339 milioane euro.