Cum să câștigi expunere media cu ajutorul acțiunilor de tip PR stunt?

Campaniile PR stunt sunt cunoscute pentru rentabilitatea excelentă a investiției. Acestea au rolul de a atrage atenția publicului asupra brandului și a mesajului pe care vrea să îl comunice. 

Cu un strop de creativitate, un praf de inovație, multă gândire strategică și un budget pe măsură, unele companii reușesc să câștige expunere media gratuită – evaluate la zeci, sute de mii sau chiar milioane de euro printr-o singură campanie. Fie că e vorba de știri TV sau radio, apariții în ziare sau reviste, mențiuni în social media sau acțiuni ale publicului larg, brandul autor va câștiga o notorietate consistentă - atunci când implementarea este realizată ca la carte.

După ce implementezi o astfel de campanie atrăgătoare – de impact, tot ce trebuie să faci este să aduni laurii.  Când subiectul este cu adevărat spectaculos, presa va fi interesată de subiect de la sine pentru a-l comunica, iar publicul larg va distribui rapid informația pe canalele de socializare astfel încât să o vadă și prietenii lor. 

Întrebarea este – cum reușești să atragi atenția în mod pozitiv prin această tactică ingenioasă ce generează publicitate mouth-to-mouth cu un impact major asupra imaginii brandului?

Răspunsul constă în 4 ingrediente de bază ale unei acțiuni de PR stunt remarcabile: 

1.    Mecanismul ușor de înțeles

Acțiunea trebuie să poată fi rezumată într-o frază. Dacă nu poți explica cuiva ce plănuiești folosind doar o frază, înseamnă că acțiunea este prea complicată, iar publicul nu o va percepe așa cum ai gândit-o. Pasul corect ar fi simplificarea până când mecanismul devine ușor de urmărit și de înțeles pentru oricine. Simplu nu înseamnă banal, atenție! O idee aparent simplă poate genera rezultate excelente.  

2.    Relevanța pentru brand

Acțiunea ar trebui să se refere cu siguranță la produsul / serviciul pe care ți-l propui să îl scoți în față. Ideile vin în cascade, însă trebuie să fie relevante pentru nișa brandului. În caz contrar, rentabilitatea investiției nu se justifică, apărând pierderi de timp, bani și resurse fără rezultate cuantificabile și de impact pentru afacere. 

3.    Obiectivele clar definite

Înainte de a planifica o acțiune de tip PR stunt, trebuie să ai răspunsuri concrete la câteva întrebări esențiale în planificare.  Cui vrei să-i pese? De ce? Ce reacție dorești în final din partea publicului - vânzări, implicare, conștientizare, awareness? Cum vei măsura acest lucru – creșterea notorietății, numărul de apariții media, creșterea vânzărilor? 

4.    Impact vizual puternic

Fiecare campanie are nevoie de imagini sau videoclipuri suplimentare pentru a întări acțiunea propriu-zisă. Cu atât mai mult în era social media – în care conținutul bun se propagă în timp real pe tot mapamondul. În etapa de brainstorming, ia în considerare cum va fi promovată campania din punct de vedere vizual. 

Fiecare campanie bună inspiră gândire sau dezbatere, șochează sau distrează sau, foarte simplu, evidențiază serviciul sau produsul clientului și îl vinde. 

Pentru o mai bună înțelegere asupra acestei tactici de creștere a notorietății, am reunit câteva strategii de abordare a campaniilor de PR stunt cu exemple edificatoare pentru inspirație.

·      Stabilește o premieră națională / internațională 

Premierele au mereu succes datorită necunoscutului pe care îl face cunoscut în exclusivitate.  Un exemplu clasic este proiectul Red Bull Stratos Space Jump – în cadrul căruia parașutistul Felix Baumgartner a devenit prima persoană din istorie care a depășit bariera sunetului fără ajutorul unei mașini. A sărit literalmente de la altitudinea de 39 de km, atingând 1342,8 km/h, cea mai mare viteză cu care s-a deplasat până la acea dată un om care nu se afla într-un vehicul.Cascadoria a atras peste 8 milioane de spectatori live, iar Red Bull - a fost în centrul atenției pe parcursul saltului datorită brandingului. Astăzi, clipul a fost vizionat pe Youtube de peste 42 de milioane de ori. Inclusiv presa românească a scris nenumărate articole pe acest subiect. Cu o investiție de milioane de dolari, Red Bull se bucură și astăzi de laude pentru acest PR stunt incredibil. 

·      Doboară un record mondial

Cartea Recordurilor Guinness este cunoscută în întreaga lume, iar performanțele înregistrate sunt mediatizate la nivel global. În timp, a devenit o modalitate atât de grozavă de a capta imaginația publicului încât Guinness are secțiuni ale site-ului său dedicate corporațiilor care se implică în înregistrări noi sau existente. Acestea enumeră avantajele recordurilor ca stimulând gradul de cunoaștere a mărcii, consolidarea echipei, atragerea simpatizanților. 

De exemplu, Porsche Cayenne a doborât recordul mondial pentru „Cel mai greu avion tras de o mașină de producție;” un record deținut anterior de Nissan Patrol. Chiar dacă nu există o înregistrare anterioară pe care să o dobori, poți crea propriul record în concordanță cu nișa brandului – așa cum a făcut Red Bull (energizantul care ”îți dă aripi”). 

În 2015, lanțul de restaurante SUBWAY a stabilit recordul pentru „cei mai mulți oameni care fac sandvișuri în același timp”. Cu participarea a 1.481 de persoane la un centru de convenții din Las Vegas, compania a preluat titlul de la TangoTab, care anterior deținea recordul atunci când a organizat o activitate similară cu 1363 de oameni. 

·      Creează ceva total neașteptat de public

În 2016, Warner Leisure Hotels s-a unit cu Bompas și Parr pentru a crea ceea ce au numit primul gin anti-îmbătrânire din lume. Această mișcare a devenit discuția orașului și a ajuns în titlurile multor canale de știri datorită ingredientelor-minune pe care băutura specială le-ar fi avut în compoziție. 

În 2018, Diesel a creat un magazin pe strada New York și l-a denumit „Deisel”, intenționând să-i facă pe oameni să creadă că vând produse contrafăcute de la marca „Diesel”. De fapt, hainele erau originale, doar logo-ul era fake.  Chiar dacă oamenii au observat că logo-ul era scris greșit, au fost impresionați de calitatea impecabilă a articolelor și au cumpărat în cantități mari. Colecția specială Deisel a generat creșteri de vânzări și de notorietate pentru brand, plus expunere media extremd e valoroasă. 

·      Go big, very big! 

Fă ceva atât de mare încât să fie imposibil de ignorat. Acum nu este vorba de amploarea evenimentului, ci de a construi ceva care este imens și impresionant din punct de vedere fizic. Când Michael Jackson și-a lansat albumul HIStory, plus turneul însoțitor, statui gigantice ale lui Michael (înălțime de peste 9 m) au fost plasate în diferite locații din întreaga lume, inclusiv în Londra, Los Angeles, Paris, Berlin, Milano și Praga. Fiecare dintre aceste statui a generat știri în țări din întreaga lume – media estimată la milioane de dolari. 

Pentru a marca a 25-a aniversare a Jurassic World, reprezentanții filmului au amplasat o statuie  gigantică a lui Jeff Goldblum (actor) în fața Tower Bridge.

Când Maryland a lansat o ediție limitată Unbelievably Fudgey Object (OZN), agenția de PR a creat un cookie enorm și l-a prăbușit în mijlocul Trafalgar Square. 

·      Fii cu adevărat diferit față de competiție 

Diferențierea față de competiție este crucială pe toate liniile. Când ceilalți tac, tu vorbește. Când ceilalți folosesc comedia, tu folosește drama. Când ceilalți joacă safe, tu fii îndrăzneț.  Un exemplu excelent în acest sens este campania Dove – ”Real Beauty”.

 Într-un moment în care toate celelalte companii de produse de înfrumusețare foloseau modele feminine care erau întruchiparea perfecțiunii, Dove a decis să folosească femei obișnuite în reclame. Și au arătat momentele „în spatele cortinei” despre cum orice femeie poate deveni „perfectă” folosind Photoshop. Videoclipurile au devenit virale generând un buzz extraordinar.